Dla osób, które chcą się bawić na Sylwestra w miejscach publicznych wyrok który zapadł w Naczelnym Sądzie Administracyjnym może być zwiastunem tego, iż w tym dniu bez problemów będą mogli uczcić Nowy Rok lampką szampana.
Wszystko zaczęło się od tego, iż Rada Miasta podjęła uchwałę w sprawie ustalenia na terenie Miasta Szczecin odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych, czyli na Bulwarze Gdyńskim – od Mostu Długiego do Trasy Zamkowej. Radni postanowili, że można pić alkohol, który nie przekracza 12 proc. I szczegółowo opisali usytuowanie terenów objętych odstępstwem od zakazu spożywania napojów alkoholowych poprzez załączenie do uchwały szkicem sytuacyjnym.
Z taką uchwałą nie zgodziła się Prokuratura, która to wniosła skargę do sądu administracyjnego, gdzie wskazano, iż zdaniem Prokuratury uchwała Rady Miasta Szczecin z 22 maja 2018 r. w sprawie ustalenia odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w miejscach publicznych jest nielegalna. Uznając, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego; nieprecyzyjne określenie obszaru miejsca publicznego, na którym wprowadza się odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych, istotne naruszenie zasad techniki prawodawczej.
Wojewódzki Sąd Administracyjny w Szczecinie oddalił skargę prokuratora. Według sądu I instancji zaskarżona uchwała została wydana na podstawie obowiązującego w dniu jej podejmowania art. 14 ust. 2b ustawy o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi. Przepis ten stanowi, że rada gminy może wprowadzić, w drodze uchwały, w określonym miejscu publicznym na terenie gminy odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych, jeżeli uzna, że nie będzie to miało negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi i nie będzie zakłócało bezpieczeństwa i porządku publicznego.
Od wydanego wyroku Prokuratura wniosła skargę kasacyjną do Naczelnego Sądu Administracyjnego, czego konsekwencją jest wyrok z dnia 30.11.2022r. Sygnatura akt II GSK 1141/19 . Sąd II instancji zgodził się z WSA, że w rozpoznawanej sprawie procedowany projekt uchwały, która została następnie przyjęta, zawierał uzasadnienie jej podjęcia.
Uchwała uwzględniała podstawa prawną jej wydania, a mianowicie wejście w życie przepisów nowelizujących ustawę o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi, który wprowadził do ustawy art. 14 ust. 2b, upoważniający radę gminy odstępstwo od zakazu spożywania napojów alkoholowych. W uzasadnieniu wskazano również przesłanki jakimi kierowali się radni głosując nad uchwałą, a mianowicie oczekiwania mieszkańców jak również ocenę pod kątem ewentualnego negatywnego wpływu na odpowiednie kształtowanie polityki społecznej w zakresie przeciwdziałania alkoholizmowi.
NSA właściwie odniósł się do zarzutów i stwierdził, że uchwała rady była podjęta prawidłowo i skutecznie.
Sądy administracyjne nie wykluczają możliwości wprowadzenia przez radę gminy odstępstwa od zakazu spożywania napojów alkoholowych w określonym miejscu publicznym.