Black Friday to początek sezonu na zakupy bożonarodzeniowe. Z biegiem lat ta amerykańska „tradycja” rozprzestrzeniła się na wiele krajów kusząc konsumentów fenomenalnymi obniżkami cen produktów. Niektórzy trafiają na obniżki przypadkowo, inni wyczekują tego dnia każdego roku, aby skorzystać z wyjątkowych promocji i zaoszczędzić trochę gotówki. Czy jednak faktycznie jesteśmy w stanie oszczędzić dzięki tym promocjom? Czy pochłonięci szałem kupowania wybieramy po prostu towary z największym rabatem, nie patrząc na rzeczywistą cenę produktu?
Black Friday jest okazją dla kupujących, ale będąc nieostrożnym konsumentem możemy narazić się na nieuczciwość przedsiębiorcy.
Czy kupowanie w ramach Black Friday jest faktycznie opłacalne? Czy naprawdę od towarów zakupionych w tym dniu nie możemy zgłosić reklamacji? To zależy…
Znamy datę wejścia w życie postanowień tzw. Dyrektywy Omnibus! Już od 1 stycznia 2023 r. konsumenci będą bardziej chronieni przed nieuczciwymi praktykami sprzedawców- szczegóły poniżej.
Więcej możesz przeczytać również w artykule naszej kancelarii TUTAJ.
Czy mogę oszczędzić korzystając z promocji w Black Friday?
Odpowiedź na to pytanie nie jest jednoznaczna. Z jednej strony sprzedawcy oferują duże rabaty, aby przyciągnąć klientów, którzy w szale zakupów kupują o wiele więcej, niż faktycznie potrzebują- przechodząc obok wspaniałej okazji czasem trudno się oprzeć, mimo że nie zakładaliśmy zakupu gofrownicy czy kolejnej pary butów. Nie ma nic w tym złego, gdy sprzedawca faktycznie obniży cenę swoich produktów i postępuje uczciwie. Z drugiej strony możemy mieć do czynienia z przedsiębiorcą, który jedynie pozornie obniża ceny i do uniknięcia takich nadużyć możemy się przygotować.
Rzeczywista cena towaru.
Sprzedawcy często stosują niezauważalne przez konsumenta sztuczki związane z ceną produktu. Choć poniższe praktyki są sprzeczne z przepisami o ochronie praw konsumenta, tak naprawdę niewielu kupujących wie jak z nimi walczyć. Najlepszym rozwiązaniem w tym zakresie jest rozważne kupowanie. Powinniśmy uważać na dwie formy sztuczek cenowych:
- Zwykłe podniesienie ceny lub pozostawienie jej na tym samym poziomie w dniu promocji i dodanie tylko adnotacji o rabacie- tu sprzedawca liczy na to, że konsument nie zauważy, że cena sprzed obniżki i po obniżce jest taka sama lub czasem nawet wyższa mimo rabatu!
- Zawyżenie ceny w niedługim czasie przed Black Friday, aby w tym dniu pozornie obniżyć cenę rabatem- tu również zdarza się, że cena po obniżce jest zbliżona do tej rzeczywistej i ostatecznie konsument nie oszczędzi na takim zakupie.
Jak się uchronić przed tym działaniem? Zawsze możesz poprosić w sklepie czy na platformie sprzedającej o informacje o poprzednich cenach produktu lub po prostu odszukać je na Internecie i porównać. Dobrym rozwiązaniem jest porównanie cen z wielu sklepów- w sieci odszukasz darmowe porównywarki cen towarów i może się okazać, że w innym sklepie towar w regularnej cenie jest tańszy niż ten z promocji. Jeśli nie trafiasz na Black Friday przypadkowo, lecz czekasz na promocje na konkretne przedmioty, śledź zmiany cen, aby faktycznie zaoszczędzić pieniądze.
UWAGA! Dziwi Cię bardzo niska cena towaru? Dokładnie przeczytaj opis produktu- może się zdarzyć, że załączone zdjęcie markowego towaru ma tylko skusić Cię do zakupu, a otrzymasz za to tańszy zamiennik. Jeśli dokonujesz zakupów na platformie sprzedażowej, gdzie ogłaszają się różni sprzedawcy, zawsze zgłaszaj właścicielowi platformy takie oszustwa! Ty i inni kupujący unikną ich w przyszłości.
Zastrzeżenie braku prawa do reklamacji.
Sprzedawcy chętnie zamieszczają informację, że towary z promocji nie podlegają reklamacji. Nic bardziej mylnego! To tylko próba wykorzystania niewiedzy konsumenta. Każdą rzecz, którą nabędziemy możemy zareklamować, jeśli tylko wada którą reklamujemy nie była jasno wskazana podczas zakupu. Jeśli kupujemy towar z wadą i jesteśmy tego świadomi, reklamacja nie obejmie już tej wady- można powiedzieć, że przyjmujemy do wiadomości istnienie tej wady na własną odpowiedzialność.
Często zastanawiamy się czy jest różnica między przeceną a promocją i jak to wpływa na możliwość reklamacji produktu. Faktycznie przecena jest udzielana na towar wadliwy, natomiast promocja na ten pełnowartościowy, jednak sami sprzedawcy mylą te pojęcia lub stosują je zamiennie. Trudno się w tym odnaleźć. Jeśli masz wątpliwości, zapytaj o przyczynę obniżenia ceny, a unikniesz rozczarowania.
Promocja nawet na poziomie 99% z okazji Black Friday nie pozbawia nas prawa do reklamacji.
UWAGA! Jeśli towar zostanie przeceniony przez wadę produktu, nadal możemy złożyć reklamację co do części towaru, która nie była wadliwa. Np. jeśli kupię telefon z pękniętym ekranem i z tego powodu sprzedawca obniżył cenę, nie mogę reklamować pękniętego ekranu. Jeśli jednak w telefonie zepsuje się głośnik, mogę to zgłosić przez reklamację.
Sprawdzony sklep internetowy
Czujność konsumentów kupujących w sieci musi działać na najwyższym poziomie. Kupując przedmioty w znanych lub sprawdzonych sklepach i platformach sprzedażowych możemy być spokojni, że zakupiony towar do nas trafi i nie będziemy też mieć kłopotu ze zwrotem towaru, czyli odstąpieniem od umowy sprzedaży. Europejskie Centrum Konsumenckie przestrzega przed zakupami u niesprawdzonych sprzedawców, którzy zaraz po ogromnej sprzedaży właśnie w takie dni jak Black Friday nagle przestają istnieć, a kupujący ani nie otrzymuje towaru, ani nie ma do kogo zwrócić się o zwrot pieniędzy. Możemy zgłosić się w takim przypadku do Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów czy Rzeczników Konsumentów, jednak przysporzy to nam niemałego stresu i nerwów, a czasem okazuje się, że pieniądze są nie do odzyskania.
Kupując, zwróć uwagę na:
- Wygląd sklepu internetowego- sprawdź czy strona internetowa jest estetyczna, nie zawiera błędów gramatycznych i literówek- ta kwestia wśród wielu budzi kontrowersje, jednak warto zwrócić uwagę, że poważny przedsiębiorca, który dba o swój biznes wystrzega się takich niedociągnięć, bo ważne jest dla niego, aby klient chciał do niego powrócić i z chęcią przeglądać stronę internetową. Błędy językowe mogą też świadczyć, iż oszust pochodzi z zagranicy i nieudolnie przetłumaczył stronę.
- Czy na stronie znajdują się dane identyfikujące firmę, dane kontaktowe- dzięki temu możesz zweryfikować jej istnienie.
- Czy na stronie zawierają się zapisy prawne, np. regulamin sprzedaży przez Internet czy informacje o ochronie danych osobowych- dzięki temu sprawdzisz swoje prawa i wskazuje to na profesjonalizm sprzedawcy.
- Unikaj przelewów ekspresowych oraz przelewów na prywatne rachunki bankowe.
- Zapoznaj się z opiniami klientów nie tylko na stronie sklepu, ale także w mediach społecznościowych lub innych stronach- po prostu sprawdź czy ktoś kupuje na tej stronie i czy nie miał problemów z otrzymaniem towaru.
Korzystając ze znanych i sprawdzonych platform sprzedażowych, na których ogłaszają się różni sprzedawcy, w razie kłopotów najczęściej uzyskujesz świetną ochronę od tej platformy sprzedażowej.
Nie bój się zgłosić nieuczciwego sprzedawcy
– pamiętaj, że dopóki go nie zgłosisz, będzie oszukiwał ciebie i innych kupujących.
Wzmocniona ochrona praw konsumenta
– znamy datę wejścia w życie postanowień Dyrektywy Omnibus!
Wzmocnioną ochronę praw konsumenta zapewnia tzw. Dyrektywa Omnibus, która ma za zadanie większą i przede wszystkim skuteczną ochronę praw konsumentów, a także podnoszenie świadomości konsumentów i przedsiębiorców w tym zakresie, form ich egzekwowania i dochodzenia roszczeń. Ta europejska dyrektywa miała zostać włączona do polskiego porządku prawnego w maju 2022 r., jednak nie udało się do tego czasu dopracować odpowiednio ustawy. Zmiany zostały już dopracowane i ogłoszone 16 listopada 2022 r., a wejdą w życie od 1 stycznia 2023 r.
Postanowienia dyrektywy nakazują m.in. poszerzony obowiązek informacyjny względem konsumentów, zmiany w zakresie prezentowania obniżonych cen, obowiązek wskazywania źródła i zasad weryfikacji komentarzy i opinii użytkowników, zakaz odpłatnego „marketingu szeptanego”, zmiany w zakresie odstąpienia przez konsumenta od umowy.
Jesteś przedsiębiorcą i nie wiesz jak wdrożyć zasady z Dyrektywy Omnibus? Zgłoś się do nas- pomożemy Ci przygotować się do zmian. Skontaktuj się z nami telefonicznie:
(+48) 32 706 10 15 lub mailowo: kancelaria@emediatorlegal.pl
Podsumowanie
Odpowiadając na pierwotnie postawione pytania od czego zależy czy kupowanie w ramach Black Friday jest faktycznie opłacalne i od czego zależy możliwość zgłoszenia reklamacji na kupione wtedy towary, odpowiedź jest prosta- od uczciwości sprzedającego. Jeśli sprzedawca nie podejmuje nieuczciwych kroków, możemy w tym dniu nabyć rzeczy w rzeczywiście tańszej cenie, a prawo do złożenia reklamacji jest dokładnie takie samo, jak przy zakupie przedmiotów w każdym innym dniu w roku!
Jeśli jesteś konsumentem, powyższe rady pomogą Ci ustrzec się przed nieuczciwymi praktykami sprzedających. Jeśli jesteś przedsiębiorcą i sam prowadzisz sprzedaż towarów lub pośredniczysz w tej sprzedaży, koniecznie sprawdź jakim obowiązkom będziesz podlegać, aby nie zostać posądzonym o nieuczciwe działania.
Zarówno konsumentom i przedsiębiorcom polecam zapoznanie się z naszym artykułem o Dyrektywie Omnibus, który opisuje jakie obowiązki będzie musiał dopełnić przedsiębiorca, aby odpowiednio chroniły konsumenta.
Jeśli chcesz dopiąć formalności prawnych dotyczących sprzedaży towarów przez Internet, skontaktuj się z nami- pomożemy Ci przygotować regulamin sprzedaży czy zapisy o ochronie danych osobowych, a także podpowiemy jak wdrożyć obowiązki pochodzące z Dyrektywy Omnibus.
Skontaktuj się z nami telefonicznie: (+48) 32 706 10 15
Mailowo: kancelaria@emediatorlegal.pl
Karina Mazurek-Rakus