Odliczasz miesiące, tygodnie i dni do nadejścia wymarzonego odpoczynku na urlopie. Jednak na miejscu okazuje się, że warunki Twojej podróży są dalekie od obiecanych i oczekiwanych.
Jako podróżny masz szereg roszczeń tj. roszczenie o obniżenie ceny, zapłatę odszkodowania lub zadośćuczynienia względem organizatora wycieczki za wszelkiego rodzaju niedogodności związane z Twoim wyjazdem w związku z niewykonaniem lub niewłaściwym wykonaniem łączącej was umowy.
Ustawą z dnia 24 listopada 2017 r. o imprezach turystycznych i powiązanych usługach turystycznych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2361 z późn. zm.), która weszła w życie 1 lipca 2018 r. określono m.in. zakres odpowiedzialności organizatora za nieudany wyjazd turystyczny.
W przypadku stwierdzenia niezgodności warunków wyjazdu, względem przewidzianych w umowie, organizator (biuro podróży) może być zobowiązany do obniżenia ceny lub zapłaty odszkodowania i/lub zadośćuczynienia.
Jako przykłady naruszeń organizatora względem warunków przewidzianych w umowie można przykładowo wskazać:
- niższy standard zakwaterowania (np. zamiast 4* są 3*, brak odpowiedniej czystości),
- brak przewidzianego w umowie wyposażenia pokoju: brak klimatyzacji, TV, Internetu, łóżka podwójne zamiast małżeńskiego, brak balkonu,
- inna odległość hotelu od plaży,
- brak dodatkowych udogodnień tj.: basenów, saun, animacji dla dzieci, imprez wieczornych itp.,
- jakość wyżywienia.
Ponadto mocą w/w ustawy organizator:
-
- Odpowiada za wykonanie usług turystycznych objętych umową również wtedy gdy są wykonywane przez inne podmioty,
- Powinien niezwłocznie po zgłoszeniu przez podróżującego (już w trakcie trwania wycieczki) usunąć niegodność warunków wyjazdu z umową,
- Organizator , który w czasie trwania danej imprezy turystycznej nie wykonuje przewidzianych w umowie usług stanowiących istotną część tej imprezy, jest obowiązany, bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami, wykonać w ramach tej imprezy odpowiednie świadczenia zastępcze,
- Jeżeli jakość świadczeń zastępczych jest niższa od jakości usługi określonej w programie imprezy turystycznej, organizator turystyki przyznaje podróżnemu odpowiednie obniżenie ceny imprezy turystycznej,
- W przypadku gdy niezgodność istotnie wpływa na realizację imprezy turystycznej, a organizator turystyki nie zdoła usunąć tej niezgodności w rozsądnym terminie wyznaczonym przez podróżnego, podróżny ma prawo do rozwiązania umowy o udział w imprezie turystycznej bez opłaty za jej rozwiązanie,
- Musi zapewnić transport (o ile jest do zobowiązany do jego zapewnienia) podróżnego do kraju równoważnym środkiem transportu niezwłocznie i bez obciążania podróżnego dodatkowymi kosztami,
- Ponosi koszty zakwaterowania w przypadku niemożności zapewnienia podróżującemu powrotu do kraju zgodnie z umową, w miarę możliwości o kategorii równoważnej do określonej w umowie przez okres do 3 nocy.
Jeśli chodzi o ustalenie wysokości odszkodowania i zadośćuczynienia, jest to kwestia indywidualnej oceny danego przypadku. Jednak istnieją kryteria wspomagające wycenę naszej szkody lub krzywdy takie jak tzw. Tabela Frankfurcka, określająca procentową wysokość należnej obniżki ceny za wyjazd za wymienione w niej naruszenia, z uwzględnieniem intensywności i skali naruszeń. Tabela nie ma jednak charakteru wiążącego, jednak coraz częściej sądy powszechne przy rozstrzyganiu sporów podróżujących z biurami podróży uwzględnia reguły w niej przyjęte.
Przykładowo za niezapełnienie przez hotel klimatyzacji, która miała być można żądać obniżenia ceny na poziomie 10-20%, zaś za inną, w stosunku do zapewnień biura podróży odległość od plaży można żądać obniżenia ceny na poziomie 5-15% wartości wycieczki.
Na wysokość roszczenia względem organizatora mają wpływ również inne czynniki.
Ciekawą argumentację co do zasądzenia wysokiego odszkodowania na rzecz Podróżnych przyjął Sąd Okręgowy w Lublinie :
„(…) szkoda polega w dużej mierze na zawiedzionych nadziejach co do spodziewanych, przyjemnych przeżyć, na utracie możliwości zrelaksowania się podczas urlopu, będącego stosunkowo krótką przerwą w aktywności zawodowej, na konieczności zajmowania się w to miejsce sprawami niezwiązanymi z odpoczynkiem, a wynikającym z konieczności reklamowania warunków pobytu.”[1]
PROCEDURA WYSTĄPIENIA Z ROSZCZENIEM DO ORGANIZATORA JEST NASTĘPUJĄCA:
-
- Wszelkie nieprawidłowości w realizacji umowy powinny być zgłaszane do biura podróży już na wyjeździe,
- Masz 3 lata na złożenie do biura podróży lub agenta, który sprzedał Ci wycieczkę reklamacji, w której wystąpisz o zapłatę swoich roszczeń,
- Wreszcie gdy powyższe sposoby nie zaspokoją Twoich roszczeń, poszkodowany podróżni mogą wystąpić z pozwem do sądu powszechnego.
Pamiętaj, że okres przedawnienia roszczeń dla usług turystycznych wynosi tylko 3 lata.
[1] Sąd Okręgowy w Lublinie wyrok z dnia 14 kwietnia 2011 r. Sądu, sygn. akt I Ca 122/11